Saturday, October 6, 2012

Luar KoTaK

Bukan nk mnghntam atau mngkritik sesiapa,

Cuma, perlu lah kita jangan terima berita bulat2, bila kita berbicara tentang pemerintah, pembangkang,
akan sentiasa ada perlawanan, bahkan boleh smpai tahap kritikal.

mcm video nih ^^


Perlawanan yang kadang2 kita pon xtahu siapa betul dn siapa salah. cuma saya sbgai rakyat biasa memandang pemimpin sbgai bukan sebarang pemimpin, penuh dengan 'bijaksana' dn penuh dengan perncangan (entah baik/jahat).

Ini




dan ini





Saya sebagai yg xbeberapa pandai ekonomi ni msih tercungap2 nk paham.. bhasa ekonomi mmg ssh nk paham, apatah lg susah apabila dibentang oleh pemimpin 'politik'.

Macam dalam kelas, cikgu/pensyarah kata "Bola", kami dengar dn faham "bola", lepas tu cikgu/pensyarah tanya "semua faham?", satu kelas diam tidak berkata apa sambil mengangguk kepala. Lalu pensyarah/cikgu kata " Bagus semua faham, itulah orang melayu, sentiasa angguk, tp bg ujian secara spontan semua tak boleh jawab, bla...bla...." pensyarah/cikgu seolah-olah memarahi pelajar2 kerana tidak bertanya.

Hahaha, lawakla pensyarah2/cikgu2 ni, mcm x pernah jadi pelajar pulak, kami hanya menerima bulat2 apa yg anda kata kerana itu satu benda baru untuk kami, bila buat ujian bkn mngeritik tapi sepatutnya bukalah minda pelajar supaya faham bola tu bulat, ade warna-warni, digunakan utk pelbagai sukan. Bukan semua pelajar dianugerahkan dengan kepandaian dn kritikal thinking yg sama. Tetapi diBina oleh anda sbg guru kami, byngkn dengan xtahu bola itu apa, terus nk kami merasakn kami faham.... "........." (haha)

Tolonglah wahai pendidik/bakal pendidik, fahami pelajar dn ajarlah dengan seikhlas hati, IAllah ada berkah guru dn murid di situ.

Ok2, berbalik pd topik kita, tersasul jauh pulak...bukan ape cuma itu fakta....(dah.dah)

ok,

Tidak memihak pd mana2, cuma saya rasa mcm dipermainkan oleh mereka yg 'mgetahui'..

Dengan ini, saya rasa perlulah bertanya pd yg pakar ekonomi/politik/masyarakat berkaitan yg d laksanakn oleh pemimpin. Bukanlah terus mngeritik tnpa hujah,

tp ikut hati, haha paham2 lah ye...

Ok pasal bertanya teringat 1 ayat Quran yg mashyhur, pastikn kita praktikkan utk kesejahteraan kita dan tidak diperbodohkan.

"Dan Kami tidak mengutus sebelum kamu, kecuali orang-orang lelaki yang Kami beri wahyu kepada mereka; maka bertanyalah kepada orang yang mempunyai pengetahuan jika kamu tidak mengetahui,"
- An-Nahl : 43-

No comments:

Post a Comment